Mrkající lanovka na Petřín, UFO na Ještěd
- Home
- Mrkající lanovka na Petřín, UFO na Ještěd

Mrkající lanovka na Petřín, UFO na Ještěd
Návrh nových vozů pražské lanovky na Petřín vytvořený studiem Anna Marešová designers získal německou cenu za design. O udělení prestižní ceny German Design Awards rozhoduje nezávislá mezinárodní porota složená z 35 odborníků z oblasti průmyslu, akademické sféry a designu. Předávání cen se uskuteční 7. února 2025 ve Frankfurtu nad Mohanem. Pro tým Anna Marešová designers, která aktuálně připravuje i návrh lanovky na Ještěd, je to druhé takové ocenění. V ročníku 2021 získali cenu German Design Awards za návrh tramvaje T3 Coupé pro DPP.
Petřínská lanovka nyní nejezdí, kvůli poničené a nesjízdné trati po silných deštích přestala jezdit 13. září a dopravní podnik zahájil přípravné práce na opravu. Samotná rekonstrukce má začít v březnu příštího roku a lanovka se má v nové podobě opět rozjet v létě 2026. Kromě rekonstruované trati z Újezdu na petřínský kopec bude mít lanovka také nové vozy, a to právě podle designu studia Anna Marešová designers.
Návrh nové lanovky získal v Německu titul Excellence Product Design v kategorii Letectví, námořnictvo a železnice. Nové vozy mají být prosklenější, budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení na trati na sebe vozy zablikají, tedy “mrknou”. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 osob. Vozy se začnou začátkem příštího roku vyrábět ve firmě Doppelmayr, uvedl dopravní podnik. “Aby se lidem během čekání po lanovce nestýskalo, vytvořili jsme pro veřejnost model nové lanovky z legendární české stavebnice Seva,” sdělila Marešová. Lidé si ho mohou zakoupit například přes web dopravního podniku.
Petřínská lanovka patří k vyhledávaným turistickým atrakcím, která nabízí nevšední výhled na město a zájemce vyveze k Petřínské rozhledně, bludišti nebo Štefánikově hvězdárně. Je také součástí pražské MHD, kterou využívají například studenti vysokoškolských kolejí na Strahově či lidé navštěvující restaurace, dětská hřiště nebo zahrady a sady na Petříně. Poprvé se rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Vodou poháněná lanovka fungovala do roku 1921 a znovu byla otevřena až u příležitosti sokolského sletu v roce 1932, to už na elektrický pohon.
Kabina nové lanovky na Ještěd v Liberci má dvě varianty
Aktuálně studio řeší podobu lanovky na Ještěd. “Je to pro nás obrovská čest i výzva. Právě teď představujeme dvě možné varianty designu a už se těším na chvíli, kdy bude jedna z nich vybrána a my ji budeme moci doladit do posledního detailu,“ podotkla Anna Marešová.
Visutá lanovka na Ještěd s více než devadesátiletou historií je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné ze dvou kabin po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Tehdy lanovka patřila Českým drahám, které se rozhodly ji dál neprovozovat a prodaly Liberci za 38,6 milionu korun.
Vedení města se rozhodlo, že původní lanovou dráhu nebude obnovovat. Postaví místo ní novou, s jiným systémem a prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Místo kyvadlového provozu dvou menších kabin, kdy každá vozila až 35 cestujících, bude jezdit jedna velkokapacitní kabina pro 100 lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj. Vedení města také chce, aby kabina lanovky měla unikátní design. Zakázku zadala Marešové.
Kabina nové lanovky na Ještěd v Liberci má dvě varianty, jedna z nich odkazuje na původní historickou podobu. Obě varianty počítají s tím, že kabina bude stříbrná a prosvětlená. U obou se také počítá s průhledem v podlaze, kterým bude při dojezdu na vrchol Ještědu procházet kužel světla. Navodí pocit přistávajícího UFO, řekla novinářům designérka Marešová, která je autorkou obou návrhů.
“Důležitým pojítkem pro nás byla stavba Ještědu, co je ikonická stavba, která vznikala v období, které je hodně populární. co se týče designu. Takže pro nás byla výzva udělat lanovku tak, aby to bylo propojení mezi normálním světem a Ještědem,” vysvětlila. Marešovou potěšilo, že mohla navrhnout podobu jedné velké kabiny, a ne několika menších, nebo dvou, jak tomu bylo dříve. “Sama sebe jsem se ptala, jak by to chtěl Karel Hubáček, architekt Ještědu.”
Podle návrhu Marešové bude mít nová kabina ještědské lanovky většinu míst ke stání, pro sezení jich navrhuje šest. Marešová se osobně přiklání pro výběr první varianty, která odkazuje tvarově na původní kabinu, jež byla obdélníková se zaoblenými rohy. Barevně nebude nová kabina nijak výrazná. “Protože Ještěd (hotel s vysílačem) má stříbrnou a bílou barvu, takže jsme zůstali v tlumených barvách,” dodala.
Zakázku na výstavbu nové lanovky formou design and build (vyprojektuj a postav) chce radnice vyhlásit na jaře příštího roku. Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si její vybudování vyžádá 360 až 440 milionů korun. Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu. Stavba by měla začít v roce 2026, v roce 2029 či 2030 by se lanovkou mohli svézt první cestující.
Zdroj: ČTK